Ingen har rätt att bli slagen

Det finns ett par som bor mitt emot mig,sena kvällar och nätter är det bråk och skrik,mest tjejens skrik..
jag har stött på henne i trapphuset ett flertal gånger, hon hälsar alltid lite blygt, tittar ner i marken och skyndar vidare..det är som att hon skäms.
vissa gånger har hon även burit solglasögon fast att det har varit molnigt ute,eller mörkt.
jag har även träffat på hennes kille, han hälsar alltid glatt och trevligt,han bär kostym och kör en dyr bil.

jag misstänker att hennes kille misshandlar henne och nästa gång hon skriker skall jag gå och plinga på hos dom.

Det syns aldrig på en man om han är kvinnomisshandlare eller inte, det kan vara vem som helst.

Om du känner någon som blir misshandlad eller blir misshandlad själv kan du göra följande saker:

*prata med någon du känner förtroende för.det kan vara vem som helst:din mamma, syster,skolpsykolog,granne.

*gå inte på hans ursäkter och förlåt efter att han har slagit dig..det kommer att ske igen..en gång är en gång för mycket.

*försök att prata med vännen i fråga som du tror blir misshandlad,berätta för henne om dina misstankar, men tvinga henne inte att prata..när tiden är inne kommer hon att öppna upp sig för dig.

*Blåmärken och rivskador brukar oftast vara ett dåligt tecken, dumma bortförklaringar  gång på gång likaså

*Försök att bryta med killen så fort som möjligt..ju tidigare desto bättre.

*Polisanmäl honom

*Skriv ner i en personlig liten bok,eller anteckningar när han slog dig, dag tid m.m det kan vara bra att veta vid en ev.rättegång- om du är rädd för att dina anteckningar skall hittas av någon eller av honom så kan du skriva i koder,kodord som bara du förstår.

och kom ihåg att det  aldrig är ditt fel! ta aldrig på dig skulden,ingen tjej förtjänar att bli misshandlad och ingen kille har rätten att få slå dig-oavsett vad han anser att du har gjort för fel.

/bild tagen ifrån www.kjour.se/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0